Sunday, October 10, 2010

Usaha Mendapatkan University di Germany

Mencari University memanglah senang tengok aja dalam internet terbentang luas, berbagai-bagai universiti di serata dunia telah menyediakan maklumat yang lengkap tentang kelebihan mereka.

Tapi mencari 'Supervisor' ataupun penyelia pengajian PhD kita bukan lah senang...harus mencari yang bersesuaian dan sekurang-kurangnya menpunyai latarbelakang pengajian yang akan membantu proses pembelajaran kita nanti.

Oleh kerana saya diminta untuk mencari tempat di Germany maka tugas saya bermula dengan mencari universiti-universiti yang ada menawarkan bidang seni halus di negara tersebut. Proses tersebut membolehkan saya mendapatkan senarai nama Prof. atu Dr. yang mungkin akan membantu saya sebagai 'supervisor'. Oleh itu dari pencarian tersebut saya mula menghubungi satu persatu 'Supervisor' yang berpotensi boleh membantu saya....namun apa yang amat menyedihkan saya jawapan yang diterima adalah masalah bahasa dimana saya dimaklumkan bahawa semua penulisan haruslah dibuat dalam bahasa German.... satu-satunya masalah yang tidak dapat saya selesaikan kerana bahasa merupakan satu keupayaan yang perlu mengambil masa yang lama untuk menjadi mahir.

Namun usaha tidak dihentikan disitu saya masih meneruskan pencarian saya dengan harapan agar ada tempat yang menawarkan penggunaan bahasa English sebagai bahasa penghantar dan penulisan di universiti mereka.

No comments:

Post a Comment