Saturday, October 2, 2010

Langkah ke Dua... Temuduga...

Hati amat gembira bila mendapat tahu aku dipanggil untuk ditemuduga. Ia dijalankan sebanyak dua kali iaitu di peringkat fakulti dan juga di peringkat chancellery. Pagi-pagi lagi ku sudah bersedia dengan semangat yang berkobar-kobar persedian untuk membentangkan proposal dan juga seperti pesanan teman ku yang telah berjaya melalui proses ini..."jangan lupa bawa buku, prosiding atau sebarang penulisan yang telah diterbitkan sebagai bantuan nanti"... lalu ku itu juga tidak ku lupakan.

Setiba sahaja di fakulti kami berkumpul di tempat yang disediakan dan kami dari Kampus Perak mewakili 6 orang dari 12 orang yang hadir untuk ditemuduga....satu persatu rakan-rakan telah dipanggil masuk. Seperti biasa bagi orang yang mempunyai nama bermula dari huruf 'A' pasti akan dipanggil dahulu. Aku pada hakikatnya agak beruntung sebab selepas huruf 'A' disusuli dengan huruf 'Z' maka selalunya akan dipanggil sama ada orang yang ke 2 atau ke 3.

Kini tibalah masa ku untuk mengadap 5 orang penal penilai proposal penyelidikan ku. Pembentangan ku berjalan dengan lancar cuma terdapat beberapa penambahbaikan yang perlu ku lakukan bagi memperkuatkan lagi proposal tersebut. Selain dari itu aku telah ditanya jika selalu menjalankan penyelidikan dan penulisan... Alhamdulliah dengan pesanan teman sebelum ini, lalu ku tunjukkan semua buku-buku prosiding, penyelidikan dan journal yang telah diterbitkan. Pihak penal sungguh berpuas hati dan ada diantaranya bertanyakan sama ada penulisan ku ini hanya diperingkat national atau international... aku memaklumkan bahawa ianya merupakan kedua-duanya sekali dan penulisan yang terbaru diperingkat international (English) akan ku bentangkan pada bulan Fabuari nanti.

Setelah selesai di temuduga oleh kesemua penal yang ada aku benar-benar bersyukur kerana proposal ku tidak ditolak mentah-mentah, ia diterima dengan baik dan yang paling tidak dapat ku lupakan adalah rupanya aku antara yang tercepat selesai ditemuduga, kerana teman-teman di luar merasa hairan aku hanya membentangkan proposalku dalam masa 15 min sahaja.....Alhamdullilah minta-minta ada rezeki untuk ku perolehi biasiswa ini.

No comments:

Post a Comment